راهنمای استفاده کاربران از خدمات اداره کتابخانه مرکزی
کتابخانه در سال ۱۳۶۷ همزمان با تاسیس دانشکده پزشکی در ساختمان طوبی راه اندازی شد و در سال ۱۳۸۵ به مجتمع پیامبر اعظم (ص) ساختمان فعلی انتقال یافت. ساختمان کتابخانه حدود ۷۵۰ متر مربع مساحت دارد و در دو طبقه واقع شده است، دارای دو سالن مجزا جهت مطالعه خانم ها و آقایان، دو سالن اطلاع رسانی مجهز به ۴۵ دستگاه رایانه، سالن مخزن کتاب ها و مجلات و پایان نامه و اتاق کار کارکنان می باشد. هدف اصلی این کتابخانه گزینش و گردآوری منابع و اطلاعات علمی و آموزشی و ارائه خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی به دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان در راستای حمایت و تقویت برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشگاه و دانشکده می باشد.
کارکنان کتابخانه
خانم افسانه شهرابی، دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی
آقای سید احمد معصومی، کارشناس علم اطلاعات ودانش شناسی
آقای علیرضا وفایی نژاد، کارشناس مدیریت امور فرهنگی
خانم محدثه عبدی، کارشناس علم اطلاعات ودانش شناسی
خانم فاطمه فتحی، کارشناس علم اطلاعات ودانش شناسی
بخش های کتابخانه
کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دارای دپارتمان ها و بخش های مختلفی می باشد:
۱. بخش کتاب ها
۲. نشریات چاپی
۳. بخش امانت
۴. بخش پایان نامه ها
۵. سایت الکترونیک
۶. نرم افزار یکپارچه ثنا
۱. کتاب ها چاپی و الکترونیکی
این بخش از کتابخانه دارای کتاب ها فارسی و لاتین و آنلاین و انواع لوح های فشرده می باشد. بخش کتاب ها چاپی شامل کلیه کتاب های فارسی و لاتین در زمینه پزشکی و تخصصی بوده که پس از خریداری و آماده سازی رده بندی و فهرست نویسی توسط کارشناس و متخصص به صورت طبقه بندی شده در قفسه ها قرار می گیرد. سیستم مخزن به صورت باز بوده و دانشجو و یا مراجعه کننده می تواند با توجه به راهنماهای موجود بر روی قفسه، کتاب ها مورد نیاز خود را پیدا نموده و نسبت به استفاده در سالن مطالعه و یا امانت به بخش امانت مراجعه نمایند. کتاب های الکترونیکی به صورت تمام متن نیز در کتابخانه دیجیتال حنان موجود می باشد.
بخش نشریات کتابخانه با نگهداری و ارائه خدمات مربوط به نشریات یکی از بخش های فعال و پویای مرکز اطلاع رسانی به شمار می رود. این بخش توانسته است با جمع آوری مجله های جاری و گذشته نگر مجموعه نسبتا غنی فراهم سازد به گونه ای که نیازهای پژوهشی مراجعان را تامین نماید. کلیه نشریات به صورت آنلاین از طریق منابع الکترونیکی وزارت بهداشت و همچنین کتابخانه پیام حنان به صورت آنلاین قابل دسترسی می باشد.
۳. بخش امانت منابع کتابخانه
بخش امانت کتابخانه یکی از فعال ترین و پر رفت و آمدترین بخش های کتابخانه به شمار می رود، مهم ترین وظیفه این بخش تحویل، تمدید، برگشت و رزرو کتاب ها و کمک و راهنمایی مراجعان در بازیابی مطالب و کتاب ها مورد نیاز می باشد. امانت منابع کتابخانه به صورت دستی و کامپیوتری و با استفاده ازسیستم نرم افزاری جامع کتابخانه ای پیام (ثنا) و بر اساس آئین نامه امانت دانشگاه انجام می پذیرد. مخزن کتابخانه به صورت قفسه باز اداره می گردد. مراجعان جهت امانت گرفتن کتاب باید عضو کتابخانه شوند، عضویت دانشجویان جدیدالورود در هر سال تحصیلی به صورت جمعی از طریق لیست ارسالی دانشجویان ثبت نام شده از سوی معاونت محترم آموزشی به کتابخانه انجام می شود. مدت اعتبار کارت عضویت کتابخانه برای دانشجویان برابر با مدت اعتبار کارت دانشجویی آنان و یا (طول مدت تحصیلی) است. مدارک لازم جهت عضویت: ارائه کارت دانشجویی معتبر یا لیست اسامی دانشجویان به همراه شماره دانشجویی، دو قطعه عکس ۴×۳ و تکمیل فرم تقاضانامه عضویت. انجام خدمات این بخش با نرم افزار یکپارچه کتابخانه به صورت کامپیوتری می باشد. اطلاعات تمامی کتاب ها و منابع کتابخانه در نرم افزار وارد گردیده و در زمان امانت دهی قابل رویت می باشد. اطلاعات تمامی اعضا کتابخانه نیز وارد نرم افزار می گردد. در زمان امانت دادن به لحاظ اشتراک بین کتابخانه ای سیستم نرم افزار کلیه امانت ها تاخیرات و وضعیت کابر قابل رویت می باشد. اگر چه تمامی کاربران باید در کتابخانه مذکور دارای کارت عضویت جهت استفاده از آن کتابخانه باشند.
پایان نامه ها جزء اسناد دانشگاه می باشند. پایان نامه ها در رشته های مختلف پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری ، مامایی، بهدا شت و ... می باشد. پس از ورود پایان نامه به کتابخانه ابتدا ثبت گردیده و شماره راهنما دریافت می کنند. و سپس به صورت اطلاعات توصیفی و تحلیلی در نرم افزار کتابخاته ثنا ورود اطلاعات می گردند. به منظور حفظ دسترسی سنتی (در صورت عدم استفاده از برنامه به دلیل قطع برق) فایل الفبایی عنوان و مولف در فهرست برگه های توصیفی و تحلیلی (اطلاعات کتاب شناختی) در برگه دان تنظیم شده و مورد استفاده مراجعان قرار می گیرد. لازم به ذکر است به همین منظور لیست تایپی پایان نامه ها نیز به منظور استفاده مراجعین در دسترس قرار می گیرد. نکته مهم این که استفاده و امانت پایان نامه ها به صورت موقت و فقط داخل کتابخانه با ارائه کارت معتبر انجام می گیرد. همچنین لیست کامل و یکپارچه پایان نامه های دانشگاه به همراه چهار نمایه (عناوین، نویسنده، استاد راهنما و استاد مشاور) جهت بازیابی آسان تر به همراه چکیده آنها در سایت دانشگاه و در قسمت کتابخانه الکترونیک قابل بازیابی می باشد.
۵. نرم افزار یکپارچه کتابخانه ای( ثنا)
این نرم افزار که تحت وب است با مدیریت اداره کتابخانه مرکزی در کلیه کتابخانه های دانشکده ای و بیمارستانی قابل دسترسی می باشد این نرم افزار بیش از ۱۱ سال است که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران به صورت شبکه ای و جامع مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی سرویس ها اعم از فهرست نویسی، جستجو و بازیابی مدرک، گزارش گیری، چکیده نویسی و تهیه چکیده و دیگر خدمات اطلاع رسانی را در تمام سطوح و بهصورت استاندارد کتابخانه های بزرگ (کتابخانه ملی پزشکی آمریکا) و کتابخانه ملی ایران ارائه می دهد.
جهت ورود اطلاعات و یا جستجوی منابع می توانید از طریق شبکه و اینترنت وارد نرم افزار شوید. آدرس نرم افزار :
lib.mazums.ac.ir
کلیه کتاب های فارسی و لاتین موجود در دانشگاه و نیز نشریات و پایان نامه های موجود در نرم افزار فوق، ثبت، فهرست نویسی و رده بندی گردیده است. کاربران جهت جستجو نیاز به رمز عبور ندارند و می توانند منابع مورد نیاز خود را بازیابی نموده و استفاده نمایند. لازم به ذکر است کلیه سیستم های امانت کتابخانه های تابعه دانشگاه تحت نرم افزار فوق به صورت کامپیوتری است. جهت استفاده از این نرم افزار کاربران محترم می توانند در کتابخانه الکترونیک دانشگاه و در قسمت (نرم افزار کتابخانه یکپارچه ثنا) هم راهنما دریافت نموده و نیز از سیستم به صورت Online استفاده نمایند.
۶. سایت الکترونیک کتابخانه
عصری که ما درآن به سر می بریم عصر انفجار اطلاعات لقب گرفته است و هر روز شاهد فزونی اطلاعات در هر گوشه از جهان هستیم در چنین وضعیتی که هر روز اطلاعات جدید تری ارائه می شود، دسترسی صحیح و سریع افراد به اطلاعات دارای اهمیت ویژه ای می باشد. کتابخانه ها و مراکز آموزشی وتحقیقاتی به عنوان مراکز اصلی اطلاع یابی واطلاع رسانی از عمده ترین کانالهای دسترسی به اطلاعات به شمار می آیند و در این خصوص کتابداران و اطلاع رسانان باید به جنبه های نظری وکاربردی اینترنت به خوبی واقف باشند تا بتوانند اولا اطلاعات روزآمد و جامعی را در کمترین زمان ممکن به محققین و پژوهشگران ارائه نماید و ثانیا با استفاده از امکانات موجود اینترنت نظیر اشتراک منابع، فهرست نویسی و رده بندی، انتخاب وسفارش مواد و ... علاوه بر یک دست سازی فعالیت ها و کاهش هزینه ها از امکانات وسیع این شاهراه بزرگ اطلاعاتی در جهت پیشبرد اهداف کتابخانه ها استفاده نمایند.
این بخش دارای ۳۵ ایستگاه اطلاعاتی می باشد. پایگاه ها و بانکهای اطلاعاتی الکترونیکی که همان پایگاه های مورد اشتراک وزارت بهداشت می باشد و ... که اهم آنها عبارتند از :
Springer- Wiley - Up to date - Scopus -Science Direct - Sage Journal - - Pubmed - End Note Proquest Webofscience - Proquest
و مابقی بانک های الکترونیکی دانشگاه که در سایت دانشگاه و در قسمت کتابخانه الکترونیک موجود می باشد و به سهولت جهت دریافت آخرین اطلاعات علمی و تحقیقاتی قابل دسترسی می باشد. ضمنا راهنمای استفاده هر یک از بانک های اطلاعاتی فوق به صورت مجزا در قسمت کتابخانه الکترونیک دانشگاه قابل دریافت می باشد.
سامانه نوپا
سامانه های وزارت بهداشت با سرنام کلی نوپا (نظام نوین اطلاعات پژوهشی ایران)
نظام نوین اطلاعات پژوهشی کشور ایران (نوپا) مجموعه ای از شیوه نامه ها و سامانه های اطلاعاتی دربرگیرنده اجزای نظام پژوهشی علوم پزشکی کشور شامل پژوهشگران، نویسندگان مقالات، طرح های تحقیقاتی، پایان نامه ها، مقالات، مجلات، کتاب ها، پروانه های ثبت اختراعات و سایر موارد مرتبط است.
این نظام که به اختصار نوپا نامیده می شود، شامل ۱۳ سامانه اطلاعات علمی پژوهشی است که ۱۳ خدمت نوین پژوهشی را به پژوهشگران علوم پزشکی کشور ارائه می نماید.
در این راهنما ۱۳ سامانه اطلاعاتی کاربردی نو پا به طور مختصر معرفی می شوند.
بازدید امروز : ۳۴
بازدید دیروز : ۳۹
بازدید ماه جاری : ۳۷۴
بازدید کل سایت : ۱۴۶۶۷
تعداد کاربران آنلاین : ۱۶
تاریخ آخرین بروز رسانی : یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳